Kerropi


Thursday, May 20, 2010

kawan

seorang kawan yang baik akan memberi dorongan kepada kawan nya untuk maju dalam sesuatu walau dengan apa cara sekali pun agar kawannya lebih bersemangat untuk berjaya dalam hidup... walaupun teguran itu pedih... tetapi ianya membina... jangan menolak apa pendapat orang terhadap diri kita... kerana ia menunjukkan kebodohan kita... melainkan buktikan bahawa anda lebih baik daripada apa yang mereka fikirkan sekiranya seorang kawan memberi kita teguran mengenai sikap kita yang sambil lewa.. kita harus merenung diri kita.;. katakan ini kepada diri "mengapa mereka katakan begitu?",,, "Apa yang telah saya lakukan??" "bagaimana kah saya hendak memperbaiki diri agar mereka tidak lagi berpandangan serong kepada saya??" Soalan2 sebegini membantu kita sebenarnya.. lagi pun.. kawan x kan mengatakan sesuatu yang atau membawa kawannya melakukan sesatu yang tidak baik.. jika ada kawan yang sedemikian... Kita harus memainkan peranan dalam menasihati dia.. Sesetengah org berpendapat "PEDULI lah dia... itukan hidupnya".. Tapi bagi saya.. saya berasa serba salah jika kerana saya tidak pernah menegurnya atau menasihati nya dia bertambah liar... Ada pula situasi,, Dimana seseorang yang tidak mahu di tegur.. TETAPI dalam hidup nya.. Dia tidak sah jika tidak berkata tentang orang lain.. hurm?? Macam mana pula dengan orang begini?? Satu sahaja cara.. Jika anda ada kawan cam ni.. Anda cuma perlu membandingkan dia dengan orang lain.. Baru dia taw.. lagi pun.. saya percaya setiap dari kita tidak suka di banding2 kan... apa lagi jika tabiat seseorang itu buruk... Saya Bukan la seorang yang sempurna.. Saya banyak mmbuat kesilapan.. Tetapi saya kesal dan saya tidak akan buat lagi jika ia merugikan hidup saya.. Sebab jika kita gagal.. bukan bermakna kita gagal selamanya.. tetapi ia adalah permulaan untuk kita berjaya.. Saya ingin kongsikan sesuatu.. Saya seorang yang normal.. kadang-kadang saya ego.. maklumlah masa kecik2 UPSR saya dapat 4a 1b.. Tapi mummy saya selalu tegur saya.. Lama kelamaan saya belajar merendah diri.. Apabila saya naik tingkatan 1.. saya mendapat kawan2 yang baru.. antara kawan saya adalah Rozitah,Rosna, ngan dayang Sufiah.. Mereka ni semua budak Baik... Dan saya bersyukur dapat mereka sebagai kawan saya... Kami berempat semua berlainan bangsa.. Mereka tidaklah nakal.. Tetapi keadaan persekitaran banyak mengganggu saya.. Bila naik ke tingkatan 3.. saya dan rozith suka sangat ponteng kelas.. Bosan Ba Knun.. Di sekolah x belajar,, Apatah lagi d rumah kan...hurm... PMR saya sangat kecewa.. dapat 5A 2B ... tapi saya masih blum sedar kerana keputusan tu agak2 ok la... Tapi Bila naik tingkatan 4... Saya masih enjoy.. form 5 pown gitu.. n resultnya sangat teruk... 3A 1B 4C 2D... Sangat9 menyesal.. tapi saya masih bersyukur sebab dapat sambung form 6 dalam sains.. n saya xkan biarkan sejarah berulang lagi.. n saya yakin saya mampu sucess... saya belajar dari kesilapan... sebenarnya saya amat prihatin terhadap semua kawan2 saya.. N jika saya berjaya... Saya mau mereka sama2 sucess.. Tapi ada orang kata tadi.. "aku x kisah.. kamu pula yang lebih2..".. I care for her.. But she herself hurm.... Ia agak mengguris hati ku.. Salah ka seorang kawan inginkan kawannya berjaya... Heran saya.. tapi dia memng jenis yang begitu.. N she's my fren jgak walau bagaimana pun perangainya.. Kawan hrus sabar...

No comments:

Post a Comment