Kerropi


Tuesday, December 21, 2010

Derma Darah

Ari nie aku derma darah...
perasaan == erm 1st 2 takut gak... sampai gegar bila tulis borang 2... tulisan punya la buruk.. hahaha... lucu lau ingat balik.. takut sakit.. byangkan rasa cam mesti darah 2 rsa waktu kena hisap 2... takut.. tpi gagahkan diri gak... sbb dulu pernah nak derma darah.. waktu plkn la... tapi x jadi coz x cukup berat... memandangkan skang nie da gemuk .. hahaha.... pergi ja la... memang excited sangat... kempen 2 di lakukan oleh pusat perubatan universiti malaya... PPUM ... bertempat d depan counseling and communication MSU.... pas 2 yaya kata x nak teman ,, dia kata dia balik dulu... pas aku da siap... aku terus balik la... x sangka plak dia tggu aku... cian yaya.... pas 2 aku amik la dia dkat guard d persanda nie.. cian yaya.. hahaha.. Sebenarnya time period x leh derma darah.. boleh derma selepas 3 hari dari tempoh period 2... tapi aku p derma jak,,, coz excited... haha.

nak share cket sal kebaikan derma darah nie..


1.merangsang pertumbuhan sel-sel darah baru.
2.tindakan menderma darah akan mengurangkan paras ‘iron’
di dalam darah. ‘Iron’ adalah oksidan yang akan meningkatkan radikal
bebas di dalam tubuh. Jadi apabila anda menderma darah sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, anda akan mengalami penurunan tahap ‘iron’ dan ini turut mengurangkan risiko serangan jantung pada diri.
3.menyelamatkan nyawa orang lain

2 comments:

  1. wahh beraninya michelle! hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha... gegar gila time 2.... tp berani kan diri jgak...
    =)

    ReplyDelete