Kerropi


Tuesday, May 22, 2012

Horrible Day

Saya suka kerja saya, suka sangat. Dari tak minat langsung Nursing, jadi sangat mencintai tugas nie. Dari first day datang praktikal memang da siap-siapkan hati untuk dimarahi. Mesti la ada kena marah, student kan. Tapi lecturer ja la yang membebel tak behenti. Yala. Semuakan kena ikut prisedur yang betul. Tak pernah sekali pun  ambil hati apa diorang bebelkan tu. Tahu la salah sendirikan tak ingat apa yang di pelajari. Siap kena cubit lagi oleh Puan Norsiah sebab tak jumpa shampoo. Yal, mata entah letak di mana. Tapi, boleh siap gelak-gelak lagi ngan dia. 

Ni hal hari ini. Oh!!! memang tension gila. Ada sorang CI and dia sorang staff nurse. Dia memang terkenal dengan sifatnya yang suka marah student. Memang tak tau apa masalah dia sebenarnya. Dan dia suka datang masa wad tak sibuk. Sedang kami kalau buat kerja kadang-kadang tak g rehat langsung.

Dan ceritanya bermula. Sekitar jam 10 pagi ini. Aku sedang berborak dengan patient. Ya la masa tu memang tak da kerja. Dan kebanyakan sister wad kata kalau tak da kerja, borak ngan patient, jangan dengan sesama korang. Datang la dua malaikat maut. Identitinya dirahsiakan. Cakap "ni tak da kerja ka sampai borak dengan patient?" Aku memang tak terkata la. Orang seperti beliau tu memang suka cari gaduh. Ok fine. Then dia suruh bawa attendance dan jadual. So bawa la. Dan dihadapan seorang patient malaikat maut gemuk tu tanya la, "berapa sponging ( mandi lap ) buat hari ini?" Memang wad minggu ni ialah wad orthopedik dan memang tidak ada sponging mau di buat. Kalau kubikel 1 + 2 tu semua boleh bergerak. Dan yang lain relatif buat. Aku pun menerangkan keadaan sebenar wad tersebut. Dan dia " kalau pagi x buat, bila nak buat? petang nak sponging?" " Ala, sponging sebab mau ambil cross jak kan?" " boleh saya decross?" " relatif buat? kamu da salah konsep?" " esok saya nak 3 sponging!! (wad ortho manada sponging) "kenapa bediri macam tu? nak jadi supervisor?" "kenapa baju tu macam tu?" (baju aku agak besar sikit) dan dalam hatiku " Tuhan tabah kan la hati ku untuk tidak berkurang ajar dengan dia" ..And aku just diam jak. Seketika itu jugak, aku benci jadi nurse. Sehari ni mood aku hancur berderai. Sebabnya, mereka marah dua orang sekali marah sorang depan patient. I just hate this situation. 

No comments:

Post a Comment