Kerropi


Friday, June 24, 2011

Menjaga hati dan perasaan orang lain

Memang susah untuk kita jga ati n perasaan org laen. Tapi lau idup bermsyrakat ni, pkara ni la yg kita mesti utama kan. Dalam masa menjaga ati orang lain, kita pun x boleh nak abaikan ati sendiri. Hanya kita yang faham macam mana diri kita nie. Tapi kita x boleh nak harap orang lain pun macam kita. Sebab semua orang ada perangai yang berbeza-beza.  Ni yang nak jelaskan nie, kalau dalam kehidupan masyarakat.

Untuk mereka yang sensetive

Tak salah orang sensetive nie, Tapi lau hidup bermasyarakat nie, kena kurang-kurangkan la. think positive owez. sebab kalau nak amik ati, Sampai bila kan. orang pun pandai fed up ngan kita. Last-last dapat gelaran mintak puji la, begayak la, n mcm2 lagi. aku cakap nie sebab aku nie sensetip gak. kalau d rumah, mak n adeq jak yang tau aku cam na. tapi idup ngan byak2 orang, x kan la mau buat perangai cam 2 kan. maluu. lagi pun kita tinggal jauh ngan femly, so, kawan2 housemate nie la yang jaga kita. nanti lau sakit ka, pa ka, housemate la yang akan tolong kita.

Untuk mereka yang cakap lepas

Mungkin kita memang jenis yang cakap lepas. X boleh nak salah jugak. memang sikap original kan. Tapi kalau sentiasa cakap benda-benda yang buat orang sakit ati, x lari dari kena umpat la. Manusia kan. and then kena selalu la fikir, kalau dia d tempat aku, dia terasa ka ya. memang la penat kalau cakap gitu. Aku crita ni pun sebab aku pun mulut jahat, tapi lau ada orang terasa, aku pulak serba salah. So, aku akan beringat sebelum cakap pa2. Lagipun nanti mak marah kalau mulut jahat. hehe.. 

Untuk Mereka yang malas

Malas? 2 memang adalah aku. pemalas nom 1. haha.. kalau mo malas 2 xpa. tapi jangan sampai menyuruh orang. Sebab x da orang suka kena suruh. Contoh situasi. 2 orang duduk d sofa, then malas nak kuat kan tv. pas 2 disuruhnya pulak kawan sebelah, biarpun kawannya 2 x cakap pa. tapi mesti menyampah kan. sebab dia pun tengah malas time 2. melainkan salah sorang 2 duduk dekat tv dan boleh tekan tv 2 tanpa menggerakkan badannya.


setakat tu jak yang dapat fikir sekarang nie. =) . Bukan nak ajar jadi hipokrit. cuma jaga2 la hati orang. Sebab memang macam 2 kalau hidup beramai2. =)


No comments:

Post a Comment